نقد فمینیستی نمایشنامه های بهرام بیضایی
نویسندگان
چکیده
فمینیست ها معتقدند که تمدن بشری، مردسالار و تحت کنترلِ مردان است و به گونه ای سازماندهی و اداره می شود که زنان را در همه جنبه های فرهنگی و اجتماعی به مردان وابسته می کند. هم چنین مدعی هستند که پیوسته تفکرِ مردسالار بر آثار ادبی حاکم بوده و این آثار غالباً به قهرمانانِ مذکر پرداخته اند و زنان در آن ها نقشی حاشیه ای داشته اند. از این رو، لزوم بازنگری در متون ادبی گذشته و به چالش کشیدن آن و نیز تولید آثاری با انگیزه نمایاندنِ عواطف و احساساتِ زنانه و مخالفت با قراردادهای مردسالار جامعه را پیشنهاد می کنند. علاوه بر نویسندگان زن، برخی نویسندگانِ مرد نیز چنین اندیشه هایی را در آثارشان بازتاب داده اند و به نمایاندنِ وضعیتِ نابسامان زنان و تفکر نادرست جامعه درباره آنان پرداخته اند. بهرام بیضایی از این دسته نویسندگان است و در نمایش نامه هایش به تبیینِ جایگاه زن و نشان دادن چهره ای متفاوت از او می پردازد و از این نظر با فمینیست ها هم سو و هم صدا می شود. نگاه سلطه جو، تحقیرآمیز و جنسی و ابزاری جامعه مردسالار به زن و البته منفعل نبودن و شوریدن زنان در برابر آن، از جمله مهم ترین مسائل فمینیستی در نمایش نامه های بیضایی است. مقاله حاضر، قرائتی فمینیستی از سه نمایش نامه پرده خانه، حقایق درباره لیلا دختر ادریس و ندبه است.
منابع مشابه
مردسالاری در دو نمایشنامه از بهرام بیضایی (خوانشی فمینیستی)
مردسالاری از مهمترین موضوعات فمینیسم، است. فمینیستها معتقدند فرودستی زنان، در روابط نابرابر مرد و زن ریشه دارد، تمدن بشری تحت کنترل مردان است و بهگونهای سازماندهی میشود که زنان را در همه جنبههای فرهنگی و اجتماعی به مردان وابسته میکند. این مسئله در متون ادبی بازتاب چشمگیری دارد. در حوزة ادبیات نمایشی، اغلب نمایشنامههای بهرام بیضایی با محوریت نقش زن نوشته شده است. هدف این مقاله بررسی ج...
متن کاملنقد جامعهشناختی نمایشنامۀ چهارصندوق بهرام بیضایی
نمایشنامۀ چهارصندوق نوشتۀ بهرام بیضایی با درونمایۀ سیاسی _ اجتماعی در دهۀ چهل یکی از مناسبترین نمونههای آثار این نمایشنامهنویس برای نقد جامعهشناختی ادبیات است. نقد جامعهشناختی ادبیات با ایجاد پیوند میان اثر ادبی و جامعه توانسته جایگاه و اهمیت خود را در میان انواع نقد نشان دهد و در حال حاضر یکی از روشهای سودمند و کاربردی در بررسی آثار هنری به شمار میرود. روش مورد استفاده در این نوشتار ر...
متن کاملبررسی نمایشنامه های بهرام بیضایی بر اساس نقد کهن الگویی
چکیده نویسندگان هر جامعه ای بی شک تحت تأثیر پیشینه ی تاریخی و فرهنگی کشورشان هستند. این پیشینه ی فرهنگی و تاریخی گاه در آثار ادبی، گاه در یک بنای تاریخی و گاهی در اسطوره ها و کهن-الگوهای آن فرهنگ مستتر است. می توان گفت نویسنده ی جامعه امروزی نیز نمی تواند بدون تأثیرپذیری از اسطوره ها و کهن الگوهای فرهنگی که در آن زیسته، دست به آفرینش بزند. آن گونه که اسطوره شناسان و پژوهشگران نقد اسطوره ای ...
ریخت شناسی نمایشنامه های دهه 40 بهرام بیضایی
ریخت¬شناسی رویکردی ساختار¬گرا در مطالعه¬ی آثار روایی است و در پی یافتن عناصر سازا و نظامِ حاکم بر انواع آثار روایی و ساختار آن¬هاست. ولادیمیر پراپ ، مردم شناس صورت¬گرایِ روس ، با مطالعه¬ی ریخت¬شناسانه¬ی قصه¬های پریان روسی در 1928 ، آغاز¬گر روایت شناسی نوین بود. او الگوی حاکم بر این قصه¬ها را استخراج کرد و نشان داد قصه¬های پریان ، به رغم تکثر و تنوع ظاهری ، از نظر انواع قهرمانان و عملکرد آنها ، دا...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسیجلد ۵، شماره ۱۹، صفحات ۱۲۳-۱۴۸
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023